Trickträning

Ett tipps om du vill börja trickträna din häst är att först ha en ganska bra relation till varandra så din häst litar på dig. För om du vill t.ex lära din häst att buga så är det något ganska stort för hästen eftersom den blir så pass "underlägsen" eller vad man ska säga. Den har inte så stor chans att fly om det kommer något rovdjur. Och även du kan ses som ett rovdjur.
Ta det lugnt i början, tjata inte ut tricket och gör de 1000 gånger om dagen. Utan när hästen väl fattar brukar jag göra tricket tre gånger så att den får tänka lite.
Jag tycker att vacker hov,puss,kram eller yoga är ett bra första trick att lära in.
Är ni intresserade skulle jag kunna göra en video och visa hur jag lärde Baloo vacker hov?
och NEJ jag kommer INTE lära ut stegra / kompliment / buga. För jag vill inte att det ska göras fel för både du och hästen kan skadas.
Men vacker hov, puss,kram eller yoga kan jag visa. Eftersom dett OFTAST inte brukar kunna missbrukas. Förutom vacker hov om du trycker i din häst en hel morotssäck varje gång du ber den göra trycket haha.
Men det är bara att kommentera vad ni vill lära er så ska jag försöka fixa det.



Kommentarer
Postat av: Julia

Jag skulle gärna se en film :)

2012-02-07 @ 13:38:07
URL: http://juliaohlin.blogg.se/
Postat av: Nikki

Skulle vara grymt!! :-D<3

2012-02-07 @ 13:46:57
Postat av: fanny

Skulle va jätte kul att se film ;-)

2012-02-07 @ 13:51:38
Postat av: Natha

Film :)

2012-02-07 @ 13:56:20
URL: http://nathaliekvall.blogg.se/
Postat av: Puff

film! :D

2012-02-07 @ 15:05:43
Postat av: Moa

Kul, fast hov/vinka är ju dock ett trick som lätt blir missbrukat och kraften av en häst som "slår ut" (Japp brist på ord x) ) en framhov har kraften att slå av benet på en vuxen person. När jag själv höll föreläsning var det just hov/vinka några börjat med på egen hand efter som det är välidgt enkelt att lära in och flera hade fått problem, var på jag rekomenderade att börja med lättare "underlägsna" trick som yoga, bergsget, snurra ja jag behöver inte ränka upp dom, vet att du redan kan dem^^

2012-02-07 @ 17:57:37
URL: http://mos410.blogg.se/
Postat av: Anonym

Filma yoga och bergsgeten! :D

2012-02-08 @ 19:57:19
Postat av: Moa

Haha nej vänder de sig så får man börja undra om man är ovälkommen^^

Ja jag brukar också lära in det från sidan av samma anledning:) har ståt framför grabbarna när vi försökt lära in spansk skritt, mest för att jag inte använder spö/pekpinne vad man än vill kalla det. Jag är född utan talangen att använda det och det var svårt att komma åt bortre benet när man stog vid sidan. Dock var det ju först efter de kunnat vinka länge och jag sett att de inte "missbrukat" det.

Ja det är ju ofta godis, men har även mött en som hade problem då hennes häst började veva med ena frambenet så fort den ville bli kliad.

Hur du gör med film är helt upp till dig^^ har själv gamla videos och texter ute på nätet och det finns ju mängder på nätet (vissa otrevliga inlärningsätt tyvärr :( ) så det är inget jag tänker "bråka om" (ord brist igen^^ är klaga på ett bättre uttryckssätt kanske? hur som^^)

Skrev mest bara för att det stog att det var ett bra start trick som hästar sällan missbrukar, läser det rätt ofta så helt plötsligt måsta jag bara påpeka lite^^ du vet nog hur det är ibland^^

2012-02-08 @ 21:46:11
URL: http://mos410.blogg.se/
Postat av: Ezpan - tillsätt lite färg i det vardagliga hästlivet!

Yoga hade varit kul att få se film på och beskrivande text på ! :)

2012-02-10 @ 13:34:03
URL: http://ezpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0